Jak vybírat pneumatiky
Vybrat správně pneumatiky není nic jednoduchého. Při výběru nezapomínejte, že pneumatika je to jediné co Vás a váš vůz drží na silnici.
Než začnete s výběrem pneumatik, měli by jste se zamyslet nad několika otázkami:
- Kdy (v jakém období) budu jezdit?
- Kde (dálniční provoz, okresky, město) budu jezdit?
- Kolik prostředků můžu do nákupu investovat.
Při výběru pneumatik je nejjednodušší vycházet z rozměrů pneumatik a disků uvedených ve velkém technickém průkazu. Vodítkem také může být fyzická kontrola rozměru aktuálně namontovaného na vozidle. Přesto fyzickou kontrolu prověřte s technickým průkazem a zde uvedenými variantami, vyhnete se tak případným problémům na STK, při silniční kontrole nebo při řešení pojišťovacích událostí s pojišťovnou.
Základní rozměry pneumatik – šířka, profil, průměr:
Šířka, profil, průměr jsou tři základní parametry podle kterých se při výběru pneumatiky řídíme.
- Šířka pneumatiky je uváděna v milimetrech.
- Profil, neboli výška bočnice pneumatiky.
- Průměr ráfku, který je uváděn v palcích.
Index nosnosti:
Index nosnosti, nebo také hmotnostní index, udává jaké maximální zatížení může jedna pneumatika nést.
index | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 |
kg | 335 | 345 | 355 | 365 | 375 | 387 | 400 | 412 | 425 | 437 | 450 | 462 | 475 | 487 | 500 | 515 |
index | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 |
kg | 530 | 545 | 560 | 580 | 600 | 615 | 630 | 650 | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 | 775 | 800 | 825 |
index | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 |
kg | 850 | 875 | 900 | 925 | 950 | 975 | 1000 | 1030 | 1060 | 1090 | 1120 | 1150 | 1180 | 1215 | 1250 | 1285 |
index | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | |||||||||
kg | 1320 | 1360 | 1400 | 1450 | 1500 | 1550 | 1600 |
Index rychlosti:
Rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika konstruována (vyrobena).
index | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | ZR | W | Y |
rychlost(km/h) | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 240+ | 270 | 300 |
Zimní / letní pneumatiky:
Nejen konstrukce, ale i chemické složení směsi letních a zimních pneumatik se značně liší. V zimě se pneumatika musí vypořádat s mnohem více překvapení než pneumatika letní, a to nejen ve formě sněhu či ledu, teploty povrchu silnice a okolního prostředí. Na takovém povrchu mívá pneumatika menší přilnavost než na suché vozovce a právě z tohoto důvodu se vyrábí zimní pneumatiky. Ty bývají označeny symbolem „M+S“ (mud and snow) a sněhovou vločkou.
Označení DOT:
Všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený DOT kód, který kromě informací o výrobci, rozměru uvádí také datum výroby pneumatiky (čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby pneumatiky).
Typ dezénu:
Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to směrový, asymetrický a symetrický. Typ dezénu ovlivňuje vlastnosti pneumatiky v rámci celé doby životnosti pneumatiky.
Dojezdové (RFT, ZP) pneumatiky:
Dojezdové pneumatiky jsou speciálně konstruovány (zesílená konstrukce bočnice), aby Vám poskytly možnost nouzově dokončit jízdu i s defektem.
Další značení, homologace, ochrana ráfku, atd.:
Na bočnici pneumatiky můžete nalézt i další informace.
Homologace:
Některá vozidla musejí být, dle nařízení výrobce obuta přímo pneumatikami homologovanými pro konkrétní vůz. Homologace se uvádí zkratkou za názvem dezénu pneumatiky.
- * - homologace pro BMW
- A - homologace pro Toyotu
- J - homologace Jaguar
- A0 - homologace pro Audi
- C1 - homologace pro Chrysler
- K1 - homologace pro Ferrari
- MO - homologace pro Mercedes-Benz
- N0 - N7 - homologace pro Porsche
- F - homologace pro Fiat
- G - homologace pro Opel
- 1 - homologace pro Maseratti
- RO1 - homologace pro Audi Quattro
Další možná značení pneumatik:
- OWT, RW - bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
- OWL - bílé obrysy písma na bočnici (outline white letters)
- SW, WW - bílý pruh na bočnici
- RWL - plastické bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
- RY - žlutý nápis na bočnici
- RB - černý nápis na bočnici
- BSW - černé boční nápisy (black sidewall)
- RF, XL - pneumatika s vyšším indexem nosnosti
- FR, MFS, RPB, FP - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením (rim protection)
- LRR - snížený valivý odpor (low rolling resistance)
- RBL - vystouplá písmena na bočnici
- HP - výkonné pneumatiky (high performance)
- UHP - vysoce výkonné pneumatiky (ultra high performance)
- TT - dušová pneumatika (tube type)
- TL - bezdušová pneumatika (tube less)
- ULW - pneumatiky s ultra-lehkou konstrukcí
- GRNX - pneumatika vyrobena z ekologických surovin
- G1 - výrobní označení, výrobce doporučuje obutí všech 4 pneumatik s tímto označením
Skladování pneumatik:
Skladování pneumatik se nedoporučuje podceňovat, můžete tak významně zvýšit jejich životnost. Stárnutí pneumatik v průběhu jejich skladování ovlivňuje několik faktorů, především jde o: vlhkost, světlo a teplotu v místě uskladnění.
Tlak v pneumatikách:
Správný tlak je důležitý jak z hlediska životnosti pneumatik a spotřeby, tak z hlediska bezpečnosti. Pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách provádějte v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Pneumatiky je nutné hustit podle doporučení uvedeného v manuálu k vozidlu.
Hloubka dezénu:
Zákonem udaná minimální hloubka dezénu pro osobní, SUV a LKW (VAN) vozidla je stanovena na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik. Jedná se však o hodnotu minimální a dojíždění pneumatik na tuto hodnotu se nedoporučuje. 1,6mm v dešti, na dálnici a ve vysoké rychlosti... může být velmi adrenalinový zážitek pro řidiče a jeho spolujezdce. Hloubka dezénu u nákladních pneumatik se od osobních pneumatik liší a je jiná pro záběrovou nebo vodící osu vozidla.
EU štítky pneumatik – značení:
Energetické štítky pneumatik podle nařízení Evropské Unie.
- Úspora paliva Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).
- Přilnavost za mokra Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).
- Hlučnost Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).
Značení disků:
Rozměr disku - 9,5Jx20 5/120/63 ET 40
9,5 - šířka disku v palcích (9")
J - typ patky ráfku, ještě může být patka "B"
20 - průměr disku v palcích (20")
5 - počet šroubů (děr v ráfku)
120 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
63 - průměr středící díry disku (označuje se také jako NB nebo CB) a udává se v milimetrech.
Každý výrobce používá jinou velikost středové díry. V případě různého průměru na automobilu a na kole se používají tzv. středící kroužky – bez nich by kolo při jízdě vibrovalo.
ET 40 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny středu disku; čím větší je zális, tím je kolo více schované pod blatníkem.
Kontaktní formulář:
Zašlete nám svůj dotaz, rádi vám na něj odpovíme.